Du sidder i lufthavnen på femte time. Det er varmt, og du er træt efter otte dage i solen. Dit fly bliver ved med at være forsinket, og du er nervøs for at du kan nå flyet til din mellemlanding. I sådan en situation er det vigtigt at kende dine rettigheder og hvilke situationer du er berettiget til kompensation. Der er nemlig mange situationer, hvor du har ret til et erstatningskrav. Nedenfor kan du læse om hvilke situationer, hvor du er berettiget et erstatningskrav.
EU-lovgivningen er med dig
EU-domstolen vedtog i 2004 med artikel 261/2004 en lang række omstændigheder, hvor passagerer fik en lang række rettigheder til at beskytte sig mod flyselskabernes forsinkelser og aflysninger.
Der er mange omstændigheder at tage højde for, men der er nogle klare parametre, hvori du er sikret et erstatningskrav. Hvis du flyver fra et land i EU til et andet land i EU med et europæisk flyselskab, så har du krav på et erstatningskrav ved enten forsinkelse eller aflysning. Dog hvis du rejser fra et land uden for EU til et EU land med et flyselskab, som ikke er europæisk er du ikke berettiget til en erstatning – men hvis selskabet du flyver med er europæisk, går de ind under lovgivningen og du kan forvente erstatning, hvis du søger.
Hvornår kan jeg ikke få erstatning?
Det er ikke alle forsinkelser, som er dækket af lovgivningen. Lovgivningen tillader kun erstatning fra fly, som er forsinket i mere end tre timer. Dog er det ikke helt gældende. Hvis flyet er forsinket på grund af ‘ekstraordinære omstændigheder’, hvilket er betegnet som blandt andet lægelige situationer, voldsomt vejr med lynnedslag, strejke hos arbejderne, terrorhandlinger osv.
Ifølge selskabet Airhelp bruger flyselskaber ofte undskyldningen med driftsproblemer eller tekniske problemer, og i denne situation er du stadig berettiget erstatning.
Hvad gælder reglerne for flyforbindelser?
Skulle du i et tilfælde have fundet en billig flyrejse til USA med flere mellemlandinger, og du har været uheldig at et af dine fly er forsinket, så er der flere omstændigheder, som skal tages højde for inden du er sikker på at få erstatning.
For det første skal alle dine bookinger være samlet under et flyselskab. For det andet, skal dine fly-forsinkelser være over enstemmig med de ovenstående krav og EU-lovgivning, og samtidig være på en forsinkelse på over de tre timer. Opfylder dine forsinkelse de krav, så er det flyselskab, som du flyver med berettiget til at give dig fuld erstatning. Det vil sige at hvis du har tre mellemlandinger, og du på din anden mellemlanding oplever en forsinkelse på over tre timer, så kan du stadig medregne den første mellemlanding i dit erstatningskrav.
Hvad skal jeg gøre for at få erstatning?
Første trin i processen er at klage til flyselskabet, og fremvise alle de dokumenter der vedrører din forsinkede flyrejse. Det er der vigtigt at gemme alle dokumenter. Du kan på langt de fleste flyselskabers hjemmeside finde en klageformular, og det meste af processen vil foregå over mail. Gem derfor også hele korrespondancen. Har du ikke fået svar indenfor fire uger, er det vigtigt at rykke dem for svar. Lovgivningen siger at selskabet skal svare inden for to måneder. Har du ikke fået svar inden for to måneder, kan du klage videre.